|
Historia
Prekursorem Wirtualnej Rzeczywistości jest Myron
W. Krueger –
urodzony w 1942 roku artysta, badacz i
informatyk. Opracował i stworzył projekty wideoinstalacji, które określał mianem
„środowisk responsywnych”. Pierwszym projektem
Kruegera był powstały w 1969 roku "Glowflow".
Konstrukcja składała się z zaciemnionego pokoju,
na którego ścianach umieszczono cztery
przezroczyste rury. Poprzez wpompowywanie w nie
fluorescencyjnych cząsteczek zmieniano ich
kolor, a procesowi temu towarzyszyły dźwięki
legendarnego syntezatora Mooga. Ruchy osoby
znajdującej się w pokoju były interpretowane
przez komputer, który odpowiadał na nie
sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi. Rok później
powstał "Metaplace" łączący przekazy z
dwóch pomieszczeń w formę wizualną, którą
kształtowały jednocześnie dwie osoby. Kolejną
instalacją był labirynt z podłogą pokrytą
czujnikami ruchu, o nazwie "Psychic Space"
(1971). Najbardziej znaną instalacją Kruegera
stała się "Videoplace" przedstawiona w
1975 roku w Muzeum Sztuki w Milwaukee, będąca
rozwinięciem idei "Metaplace". W
projekcie tym oprócz responsywności znanej z
pierwszego projektu, Krueger położył nacisk na
zmysł dotyku, umożliwiając awatarom interakcję
na wspólnej przestrzeni wizualnej. Projekt był w
kolejnych latach rozbudowywany i wzbogacany o
nowe zdobycze techniki. Zastosowano nowe
oprogramowanie, lepsze komputery oraz akcesoria
takie jak hełm i wirtualne rękawice. Roli
Kruegera nie sposób przecenić. Jego projekty i
wizje stały się prototypami systemów Wirtualnej
Rzeczywistości, mających zastosowanie w
edukacji, psychologii i psychoterapii. Jednym z
takich systemów jest powstała 20 lat później
instalacja o nazwie "CAVE".
Za twórcę pojęcia
Wirtualnej Rzeczywistości (Virtual Reality)
uważa się Jarona Laniera. Steve Bryson na
podstawie swoich prac w NASA razem z Jaronem
Lanier zdefiniował rzeczywistość wirtualną w
następujących słowach: "Rzeczywistość
wirtualna jest sposobem użycia technologii
komputerowej w tworzeniu efektu interaktywnego,
trójwymiarowego świata, w którym obiekty dają
wrażenie przestrzennej, fizycznej obecności."
|